
 
 

Media Monitoring Agency 
- Member of Reporters without Borders network  - 

 
 
 
 
 
 
 
 

FreeEx Program 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Press Freedom in Romania 
2005 

 
- Released in March 2006 -  

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

 



This report was drafted within the Freedom of Expression - FreeEx Program of the 
Media Monitoring Agency - Academia Caţavencu (MMA). The FreeEx Program started 
in August 1999 with a view to protect and promote the right to free speech.  
The FreeEx team publishes on annual basis reports on the situation of press freedom 
in Romania. 
 
This project was funded, in part, through a U.S. Embassy grant. The opinions, 
findings and conclusions or recommendations expressed herein are those of the 
Author(s) and do not necessarily reflect those of the Department of State 
 
 
FreeEx Team: 
 
Liana GANEA – Program Coordinator 
Răzvan MARTIN – Program Coordinator 
 
Special thanks to all those who contributed to the publishing of this report: 
 
Mircea TOMA 
Nicoleta FOTIADE 
Miruna CUGLER 
Andreea FLORICICA 
Cristi TATU 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

Media Monitoring Agency – Academia Caţavencu 
Member of the Reporters without Borders Network 

 
Address: 98 Calea Plevnei Str., Bl. 10C 

Bucharest-1, ROMANIA 
PO Box: C.P. 2 O.P. 67, Bucharest 
Phone/Fax: +4(021) 313.40.47 

E-mail: office@mma.ro 
http:// www.mma.ro; www.freeex.ro 



MEDIA MONITORING AGENCY – FreeEx Program 

CONTENTS 
 
 

CHAPTER I.  General framework.................................................................. 1
 

1. General Overview .......................................................................... 1
 

2. Political and economic pressure .................................................... 1
Local politicians ....................................................................... 1 
State advertising ..................................................................... 1 
Financial debts to the state ....................................................... 2 
Public broadcasting .................................................................. 2 
Pressures exerted by advertisers................................................ 3

 
3. Media Concentration vs. Media Independence ............................... 3 

Influential businessmen taking over media institutions .................. 4 
Media a battlefield for for businessmen ....................................... 5 
Transparency of media ownership and of media sources of revenue 6

 
4. Ethics ............................................................................................ 7 

Corruption and blackmail in the media ........................................ 7 
Separation between the editorial and commercial departments....... 8 
Hidden advertising ................................................................... 8 
Self regulation......................................................................... 8

 
5. Legislation .................................................................................... 8 

Insult and calumny .................................................................. 8 
Freedom of information law....................................................... 9 
Law of public broadcasting ........................................................ 9 
Copyright Law ......................................................................... 9 
Broadcasting law ................................................................... 10 
Labor rights .......................................................................... 10

 
CHAPTER II. CASUISTRY ............................................................................11
 

1. Press Freedom and Free Speech violations .................................. 11
 

2. Attacks and threats against journalists........................................ 13
 

3. Acces to information.................................................................... 15
 

4. Lawsuits...................................................................................... 16
 

5. Journalists kidnapped in Irak ...................................................... 16 
 
 
 
 
 
 
 



PRESS FREEDOM IN ROMANIA 
2005 annual raport 

CHAPTER I.  General framework 

 

1. General Overview 

 
 

 Hostile attitudes of politicians and authorities towards media persist at the 
local level 

 Media concentration tendency 
 The Berlusconization process of media enhanced – media is monopolized by 

politicians and businessmen and used for personal business purposes 
 Lack of transparency with respect to media ownership and sources of revenue 
 Lack of political will to reform the public radio and television 
 Libel laws are still criminal laws 
 Need for more professional media and media ethics enforcement. A debate on 

professional topics has begun 
 

 
Romanian media market is currently undergoing a process of restructuring and 
consolidation, mainly due to the new business and political contexts that developed 
after the 2004 elections and in the EU accession perspective.   
There is hope that the current process will lead towards a healthier business 
environment. 
 
Year 2005 brought a new political regime in Romania. This has resulted in some 
changes in the media market, part of them positive. There is a visible decrease of 
political pressures against media outlets, especially at the national level and on the 
public broadcasting institutions. The present Government does not display the same 
obsession for its own image as the previous one and there are almost no signs of 
attempts to control the media from its part. On the contrary, it has attempted to 
eliminate two of the major instruments used by the former government to ‘buy’ the 
media: state advertising and rescheduling of fiscal debts of media companies.  
 
Media monitoring analysis1 show that the news bulletins of televisions are more 
critical towards the political power than under the previous government. Public 
television is regaining its credibility, providing balanced and good quality information 
to the public.   
 
Unfortunately, at the local level there are several reports from journalists that the 
situation has not changed much. In some areas, the only thing that has changed is 
that the people or the political color of the administration are different. Practices that 
consolidated during the previous administration are still employed by many local 
politicians or authorities, in total disregard of the media’s role in the society. 
 
The decrease of top political pressure does not necessarily mean that press freedom 
is no longer a problem in Romania. International reports and many of the journalists 
mention a lack of editorial independence of the editorial management and of the 
journalists themselves. “In the quest for audiences, profit, and political influence, 

                                                 
1 Media Monitoring Agency reports – www.mma.ro 

 1



MEDIA MONITORING AGENCY – FreeEx Program 

many media outlets sacrifice professional and ethical standards and even editorial 
freedom”2.  
 
As the political pressure decreased and was no longer perceived as a major issue, 
there has been an increased focus on the internal problems of the Romanian media. 
These problems are related to the media owners and editors’ low interest for 
professional issues, the journalists’ low level of professionalism and to the lack of 
transparency of media ownership and of media sources of revenue.  
 
As mentioned above, one of the biggest problems confronted by the Romanian media 
is the process by which businessmen and politicians take control of media institutions 
and use it as instruments to get political or business advantages, to the prejudice of 
the public’s right to be correctly informed. In a way, freedom of the media means 
now freedom of media owner’s to use the media for their own interests. This 
becomes more and more dangerous if we take into account the process of media 
concentration that is undergoing at the moment.  
 
Politicians and businessmen are still aggressing journalists. Cameramen and photo-
reporters have been in 2005 the most affected ones. In some cases the aggressions 
took place in the presence of passive policemen. In Romania, cameramen and 
photographers are usually held responsible by media institutions for preserving the 
integrity of the equipment.  
One positive sign is the fact that direct and brutal attacks on journalists have 
diminished comparing to the previous years. One case involved a serious aggression, 
a cameraman suffering severe skull and nose injuries while filming a football 
supporters gathering. 
 
Denial of access to public information by the public administrations and other public 
institutions at all levels is one of the most encountered violations of the journalists’ 
rights. 
Mentalities need to change and more time has to pass for the authorities to 
understand its spirit and apply it according to its provisions. We have registered a 
significant number of cases when authorities refused to grant access to public 
information or lift journalists’ accreditations in total disregard to the law.   
 
Journalists and media outlets are still harassed by being dragged into courts for 
criminal defamation. However, in the 2005 only one penal decision against 
journalists or media outlets was identified by MMA.  
A reformist Minister of Justice (well-known human rights lawyer and defender of the 
freedom of speech) drafted a new penal code, which put forward the 
decriminalization of insult and calumny as well as of other freedom of speech related 
offences. Nevertheless, the Minister seems not to have enough political support in 
this endeavor. 
 
One black spot remains the situation of the public radio and television. Although there are 
signs that the political pressure is decreasing, the political parties are not showing enough 
will to free public radio and television from any political influence. During the 2004 
elections campaign, the DA Alliance promised to reform the public broadcasting, but it 
has failed so far to produce a new law to regulate it, even though several projects have 
been under debate last year.  
                                                 
2 Media: The business of ethics, the ethics of business, SEENPM 2005, www.seenpm.org 



PRESS FREEDOM IN ROMANIA 
2005 annual raport 

2. Political and economic pressure 

Local politicians 

Local politicians still pressure journalists and media outlets using the same 
methods developed by the previous administration, such as denial of access to public 
information, use of public money to buy the silence of the press, harassment of 
inconvenient media outlets and journalists through the use of public institutions. 
  
Local journalist Ioan Romeo Rosiianu made several TV reportages at local TV station 
Canal 7+ investigating the way in which public money were spent by the Baia Mare 
City Hall. Soon after this, the TV station signed a contract with the City Hall for about 
1000$/month for hosting a TV show to inform the citizens about the activities of the 
local administration. The show replaced the show of Rosiianu. On the 8th and 11th of 
February, the journalist made a request under the Freedom of Information law to the 
City Hall asking information about some land transactions made by the City Hall and 
other issues related to public funds expenditure. 
On February 13, Rosiianu was invited to speak about these requests at another local 
cable television, Club TV. The owner of TV Canal 7+ asked Rosiianu not to participate 
in that show threatening to fire him. He also blackmailed Club TV not to air the show 
threatening that he would stop the airing of the show. TV Canal7+ is the cable 
distributor in the region. Club TV decided not to air the show. 
On February 14, IR Rosiianu was fired by TV Canal7+ and later he sued the channel 
for abusive dismissal. He won the case with a definitive sentence and received 500 
million lei (15,000 euros) as financial damages, 100 million lei as moral damages and 
8.2 million lei for trial costs.  
On March the 3rd, the National Audio-visual Council (NAC), the regulating body in the 
broadcasting sector, considered this as “a case susceptible of censorship” in a 
response to an address sent by Rosiianu. NAC also asked all TV stations to end this 
sort of sponsorship contracts with public authorities. 
The journalist sued Mayor Cristian Anghel, too, for not providing the information he 
requested under the Freedom of Information law. He won the trial, but the mayor 
continued to refuse to offer the information. Failing to make public the information, 
Mayor Cristian Anghel was placed under criminal investigation by the Public 
Prosecutors for abuse in performing a public duty on January 13, 2006. 
On January 26 2006, IR Rosiianu won another case against the mayor and the TV 
Canal7+. He accused them of censorship and challenged the advertising contract 
between the City Hall and the TV station. The Court compelled the Mayor and the 
broadcaster to pay Rosiianu 500 million lei as moral damages and 10 million lei as 
trial costs. 
 
A recent report of the Competition Council 3 mentions that “one of the visible trends 
in the recent years has been the concentration in the media field”. The document 
talks as well about the accumulation of debts to the Government (in unpaid taxes) 
the important stake of government advertising on the market, and the corruption 
that exists in the media. 

State advertising 
The previous Government granted state advertising in a non-transparent and 
preferential manner.  This advertising coming from public institutions and state-

                                                 
3 The List of Sectors Essential to the Romanian Economy from the Competition Point of View – published 
by the Competition Council (www.competition.ro), 2005 

 1

http://www.competition.ro/


MEDIA MONITORING AGENCY – FreeEx Program 

owned companies was one of the most powerful instruments for controlling the 
media.   
Two media outlets suspected of being subsidized with public money by the previous 
government disappeared from the market at the beginning of 2005 after the new 
government suspended public advertising grants. One of these outlets is local 
television MTC – Constanta, (Maritime Training Centre Television) established in 
2001 as a company with 100% state capital through a governmental decision and 
financed in 2002 with a 6 million euros grant from the Ministry of Transport. Large 
part of this sum actually ended up in the accounts of Prima TV, a private national 
television which was known for its pro-PSD agenda. MTC-TV came into financial 
collapse at the beginning of 2005 when the new administration stopped its funding.  
Another case is national daily Independent, a newspaper known for its pro-PSD 
agenda, which received huge amounts of public advertising between 2002 and 2004 
although it had a very low circulation. The newspaper stopped its activities in early 
2005 only to be re-launched at the end of the year as a weekly magazine.   
 
The new administration proved to have the political will to change this situation and 
undertook concrete steps to eliminate these dysfunctions. Tariceanu administration 
worked out together with representatives of media institutions and media NGOs a 
new set of regulations regarding the distribution of public advertising in order to 
make it more transparent and to set criteria for its distribution.  The new regulations 
materialized in the modification of the Public Procurement Law in May, in a new web 
site dedicated to public advertising and in a Guide of Good Practices dedicated to 
public institutions or companies that distribute public advertising. Still, there is a lot 
to be done to effectively implement the new regulations. 

Financial debts to the state 
Another mechanism which distorted the free competition on the media market was 
the authorities’ tolerance towards the media companies that have accumulated huge 
debts to the State during the past 5 years.  
In early February, the Ministry of Finance (MF) summoned all companies including 
media institutions to pay their financial debts to the state. The major media 
companies that were the target of the MF were Intact (owner of Antena 1 TV), SBS 
Broadcasting (Prima TV) and Media Pro Studios (Pro TV studios).  
 
Still, Romanian politicians find new ways to transfer money to the media. The ruling 
liberal party has organized at the end of the year in several regions of the country 
‘contests for journalists’, awarding financial incentives to local journalists for ‘best 
published articles’. Such contests were reported by local journalists in counties like 
Targu Mures, Giurgiu, Ramnicu Valcea. 

Public broadcasting
The public broadcasting has been under pressure from the political power since its 
beginnings, with a peak during 2002-2004. Journalists from the two institutions 
publicly protested during the last years against the editorial pressures and the 
political subjugation. Media organizations have supported these claims and asked for 
the resignation of the two institutions’ management and for a new law on public 
broadcasting. This year there are signs4 that the political pressure is decreasing 
although political parties are still not showing enough will to free public radio and 

                                                 
4 Monitoring reports of the  Media Monitoring Agency (www.mma.ro) and of the National Council of 
Audiovisual (www.cna.ro); 

 2 

http://www.mma.ro/


PRESS FREEDOM IN ROMANIA 
2005 annual raport 

television from any political influence. On June 2005, the Parliament dismissed the 
two Boards of Management and soon new boards were appointed under the old law. 
Different parliamentarians submitted several draft laws, but none of them has 
passed so far even though the reform of public broadcasting was one of the electoral 
promises of the new government. 

Pressures exerted by advertisers 
A recent research5 brought to light the pressures exerted by advertisers to 
influence the editorial content. It is an issue with a high potential to disturb the 
editorial independence and it seriously undermines the role of the media. Some 
media institutions admitted having given up in front of these pressures. One of the 
causes of this situation can be the fact that the advertising market is rather small 
and does not provide enough resources to sustain such an overcrowded market. 
 
National financial daily Bursa and news television Realitatea TV complained about the 
pressures exerted by cars distributor Porsche not to make public an accident that 
took place during a drive test organized by the company for one of its vehicles on the 
8th of April. The drive test consisted of a long journey around the country and 
involved many participants. Unfortunately, one of the participants to the drive test 
caused a car accident that resulted in the death of a person.  
 
National daily Ziua published in January 2006 an investigation about the 
controversial privatization of the state company Loteria Romana (The Romanian 
Lottery). The article mentioned the new contract signed between Loteria Romana and 
Antena 1 for the transmission of the lottery shows. Therefore, Loteria Romana sent a 
letter to Ziua asking the newspaper to cancel the publishing of the advertisements 
for the company in the newspaper, arguing that Ziua published “disparaging 
information” about Loteria Romana without giving it the opportunity to express its 
own point of view. Ziua claims it made efforts to get an opinion from the top 
management of Loteria Romana before publishing the article, but it received no 
answer from them. 
 

3. Media Concentration vs. Media Independence 

 
 
The Romanian media market continues its trend towards expansion and new outlets 
are emerging every year on all fields – print, radio, television, and internet. Yet, this 
whole process raises many doubts as the advertising market is estimated to be 
around 250 million euros in 20056 and it cannot support such an overcrowded 
market under normal business circumstances. This raises the issue of the sources of 
finance of these media outlets and the real reasons behind their presence on the 
market. 
At the same time, most of the new outlets which emerged during the last years 
belong to the same media conglomerates and there is a clear tendency towards 
market concentration at the moment. A report of the Competition Council confirms 
the tendency towards concentration.7

 

                                                 
5  Media: The business of ethics, the ethics of business, SEENPM 2005, www.seenpm.org 
6 www.hotnews.ro, Vlad Telibasa, Adrian Vasilache, 31 October 2005 
7 The List of Sectors Essential to the Romanian Economy from the Competition Point of View – published 
by the Competition Council (www.competition.ro), 2005 

 3

http://www.competition.ro/


MEDIA MONITORING AGENCY – FreeEx Program 

Multinational media corporations’ presence has consolidated in the recent years 
and they dominate most of the markets – publications (Ringier), radio and television 
(CME and CBS) and radio (Lagardere). Nevertheless, powerful national media groups 
are strong competitors on the market through the numerous media they own and 
control through intricate networks of companies. 

Influential businessmen taking over media institutions 
Three influential businessmen, one directly involved in politics, control a number 
of media outlets which, although not legally organized as ‘holdings’, are closely tied 
within certain conglomerates. All of them control national and local daily newspapers, 
national and local TV and radio stations, weeklies and magazines. One of the groups 
has interests in the largest news agency as well.  
 
Businessman and politician Dan Voiculescu is behind numerous media institutions, 
controlled through an intricate net of companies: TV stations Antena1 and Antena3, 
Radio Romantic, national dailies Jurnalul National and Gazeta Sporturilor and 
financial weekly Saptamana Financiara.  
Dan Voiculescu is also the leader of the Conservative Party (PC, the former 
Romanian Humanist Party PUR), a party with low popularity, which made it to the 
Parliament through political alliances with the Social Democratic Party (PSD). After 
the 2004 elections, it changed sides and became a partner in the current 
governmental coalition. PC has often been accused of using its media conglomerate 
to get political advantages. The results of several media monitoring analysis8 clearly 
prove how Antena1 followed the different political agendas of the PC.   
 
A new competitor has strongly come up on the media market in 2004. Liviu Luca, 
Union leader at PETROM SA, took control of major media outlets through different 
entities. One of these entities is the Federation of Unions from PETROM SA (FSLI). 
PETROM is the domestic oil company privatized in 2004 to Austrian OMV and the 
largest oil company in Central Europe. FSLI owns 25% of Petrom Service, a company 
which originates from PETROM SA, providing maintenance services to PETROM 
equipments and drill facilities. 

As administrator of Petrom Service, FSLI and several other companies, Liviu 
Luca has been involved in several media deals during the last two years, taking 
control of Realitatea TV, Radio Total, of national dailies Ziua, Averea and Gardianul, 
and of the local daily Telegraful de Prahova.  

There were suspicions that businessman Sorin Ovidiu Vantu was behind some 
of these media institutions through several anonymous companies from Cyprus and 
Switzerland. Vantu is officially “financial advisor” for Liviu Luca’s companies. In 2000 
Vantu was involved in the biggest financial scam in Romania, when his investment 
fund left hundreds of thousands of people broke. Some of these suspicions vanished 
on the 6th of February 2006, when Vantu publicly admitted in a press release that he 
has been the real owner of Realitatea TV since 2004, a news TV channel with 
significant audience in the urban areas. His announcement came after the National 
Audio-visual Council summoned several TV stations in February 2006 to reveal their 
ownership.  
 
Third major player on the market is the group managed by Adrian Sarbu. It 
comprises Pro TV, Pro Cinema, Acasa Tv and Pro Tv International (owned by Central 
Media Enterprises 85% and Adrian Sarbu 10%); Pro FM, Info Pro and Pro Clasic, 

                                                 
8 Media Monitoring Agency, www.mma.ro; 

 4 



PRESS FREEDOM IN ROMANIA 
2005 annual raport 

owned by Adrian Sarbu 40%, Rootland Trading Limited Cyprus 40% and CME – 20%. 
In 2005 Sarbu sold CME 5% of his shares for 20 million dollars9.  

Adrian Sarbu also manages Publimedia, a company which publishes a network 
of local newspapers and weeklies, business daily Ziarul Financiar, Business Magazine 
and a number of magazines. Publimedia is owned by Treadolo Investment NV from 
Antyles, a company administered by ING Trust. Treadolo also controls Mediafax, the 
biggest and most important national news agency.   

Pro TV was often accused of a pro PSD (Social Democratic Party) bias in the 
previous years. Many voices pointed out the debts to the state budget cumulated by 
the different companies controlled by Sarbu along the years and the subsequent 
exempts granted by PSD Government as the reason for its bias. After the elections 
and the payments of the debts, the Pro TV news stories are more balanced, 
according to monitoring reports of the Media Monitoring Agency and of the National 
Council of Audiovisual.  
 
A new group that has been consolidating recently is the one formed around the 
political satire weekly magazine Academia Catavencu owned by Sorin Marin, a local 
businessman and by the journalists who set up the newspaper in 1991. In 2004, it 
took control of daily Cotidianul and it launched Radio Guerilla. The group owns as 
well weekly B24Fun and several monthly magazines. Sorin Marin is placed under 
criminal investigation in the Rompetrol case.   
 
Swedish group SBS Broadcasting made strong investments in the spring of 2005, 
acquiring Prima TV, Radio Kiss and Radio Star. The total value of the deal was 30.3 
million euros, out of which 7.8 million for Prima TV and 22.5 million for the radio 
stations. 
 
 
During the last years, owners used media institutions to get political and financial 
advantages. “As advertising or sales cannot ensure profitability for many media 
institutions, they do not actually function as lucrative entities, but rather as means of 
influence for political and economic groups”10. 

Media a battlefield for for businessmen 
Conflicts between media institutions are often a reflection of the business or 
political battles between their owners. The most relevant example in this sense is the 
conflict between the media outlets controlled by Dan Voiculescu and those controlled 
by Liviu Luca. 
The business battle between Voiculescu and Luca for the control of the 8% of 
PETROM SA shares held by PETROM’s employees was conducted partly on the media 
battlefield. Both businesspersons have used the media institutions they control to 
attack the competitor and to promote the owner’s business interests.  
 
President Traian Basescu signaled in August the strong presence of the economic 
groups of interests in the media. He claimed that a well-known journalist, Sorin 
Rosca Stanescu, director of national daily Ziua and coordinator of national dailies 
Gardianul and Averea threatened to attack him in the newspapers he runs, during a 
phone conversation which took place the same day when prominent businessman 
Dinu Patriciu was held for investigation by the prosecutors. Patriciu is the former 

                                                 
9 Capital weekly, Petre Barbu/Petrisor Obae, 11.08.2005 
10 The List of Sectors Essential to the Romanian Economy from the Competition Point of View – published 
by the Competition Council (www.competition.ro), 2005 

 5

http://www.capital.ro/
http://www.competition.ro/


MEDIA MONITORING AGENCY – FreeEx Program 

owner of Ziua and the owner of Rompetrol, the second largest oil company in 
Romania. 

Transparency of media ownership and of media sources of revenue 

Last year prompted a debate about the transparency of media ownership and of 
media sources of revenue. Few media institutions disclose their ownership and 
sources of revenue, few of them publish financial reports, except for those required 
by law11.  
 
According to a report regarding the structures of ownership in the media published at 
the end of 200412, “(…) the data provided by the Registry of Commerce only reveals 
the top of the iceberg while the real owners can take refuge in tax heavens.” 
Steps forward have been made during the last 18 months, with the intervention of 
the National Audio-visual Council which summoned broadcasters to reveal their 
ownership structures. At the moment, most of the persons behind radio and TV 
stations are known except for the cases when off-shore companies are shareholders. 
Such practices are yet to be established in the print media sector, preferably as a 
self regulative measure initiative. There are important national newspapers whose 
ownership is still unknown, being registered in off-shore areas.   
There are no specific laws or self-regulatory documents regulating the transparency 
of the media’s sources of finance, although there is an article in the Constitution 
stating, “By law, it is possible to compel the media to disclose their financial 
resources”. Legislation does not require media institutions to publish their sources of 
income or revenue except for those required by the fiscal authorities. These 
documents do not provide detailed information about the sources of revenue.  
 
The crisis that took place in March 2005 at Adevarul, one of the most influential 
national dailies, is relevant for large parts of the Romanian media market. It exposed 
the problems related to the financing of media outlets, the connections between 
media owners and high level politicians, the use of state advertising to buy media 
silence and the lack of separation between the editorial and commercial 
departments. 
The scandal erupted on March 21, when the major shareholder, Anna Maria Tinu, 
decided to change the composition of the Administrative Board, dismissing four 
members who were also members of the Executive Board. They were Cristian Tudor 
Popescu, the editor in chief and his three deputies, Adrian Ursu, Bogdan Chireac, and 
Lelia Munteanu. A.M. Tinu argued that separation of the editorial and the 
management activities was the main reason behind this decision. The four journalists 
resigned the same day and on March 22 other 81 members of the staff decided to 
quit the newspaper and to form another newspaper - Gandul, run by C.T. Popescu. 
Gandul was released on the 3rd of May. Ana Maria Tinu is the daughter and the 
heiress of Dumitru Tinu, the former Director of Adevarul, who died in 2003 in a car 
accident. 
The incident revealed new evidence and clarified many of the suspicions about the 
sources of financing and the advertising practices of Adevarul.  
In a column published on March 21, C.T. Popescu accused Viorel Hrebenciuc, a top 
PSD politician, of being the person behind the whole affair. Popescu wrote about the 
interventions of Hrebenciuc to influence the editorial content of the newspaper during 
the last three years, especially during 2004, an elections year. According to the 

                                                 
11  Media: The business of ethics, the ethics of business, SEENPM 2005, www.seenpm.org 
12 “The structures of ownership and their influence on media independence and pluralism”, SEENPM, 
2004; 

 6 



PRESS FREEDOM IN ROMANIA 
2005 annual raport 

column, Hrebenciuc’s problem was that “the whole PSD knew that Adevarul is 
Hrebenciuc’s paper”. Now, Hrebenciuc was making another attempt to take control of 
the newspaper and turn it into a pro-PSD platform, through the influence he had 
over Tinu’s family.  
Hrebenciuc was a close friend of Dumitru Tinu and there are allegations that he 
financed Tinu in 2002 with 1.7 million dollars to buy 83% of Adevarul’s shares.  
Adevarul was known for its feeble of criticism towards the prominent PSD leaders 
and for receiving large amounts of public state advertising.  
The case also brought positive changes to the media landscape as the team who quit 
Adevarul and formed Gandul adopted a policy of transparency regarding its 
ownership structure, publishing the shareholders in its pages. Gandul is the first 
Romanian newspaper which reveals its ownership. 
 

4. Ethics 

 
 
According to a recent report13, Romanian media shows little concern for ethical and 
professional issues. There is little public debate about these issues, most of it 
conducted at the academic level or among media associations or media watch dogs, 
while major media outlets display little concern regarding such issues. Codes of 
Ethics and self-control organisms are a rare presence in the Romanian media.  
 
Yet, 2005 was the first year when ethical and professional issues became the subject 
of public debates. The best-known case is Evenimentul Zilei versus Monica Macovei. 
In its June 22nd edition, the newspaper published an article accusing Monica Macovei, 
the Justice Minister, of getting drunk and breaking glasses during a dinner at the 
National Lawyers Congress. The author of the article quoted “witnesses under the 
protection of anonymity” as the source for the information therein. At the same time, 
witnesses who revealed their identities denied the claims of the article. The 
Romanian Press Club strongly condemned the article, considering that Evenimentul 
Zilei committed a serious infringement of journalism ethics. The newspaper decided 
to undertake an internal investigation to clarify the circumstances in which the article 
was published. On August 30, the conclusions of this investigation stated that the 
article should have never been published, that serious errors had been committed 
and the responsibility rests with the editor in chief. The newspaper presented its 
apologies to Monica Macovei and to its readers.  

 Corruption and blackmail in the media 

One case of corruption and blackmail in the media had emerged in 2005. Five 
employees of local daily Ziua de Iasi are currently under trial for blackmail and 
complicity to blackmail, after 11 politicians and businesspersons from Iasi filed 
criminal complaints. They complained about the pressures made by the management 
of Ziua de Iasi to sign advertising contracts, under the threat of publishing 
compromising articles about their businesses or families. Using this method, the 
newspaper collected around 3 billion lei (100,000 euros) between 1999 and 2004. 
Local journalists from Iasi confirmed the accusations brought against Ziua de Iasi. 

                                                 
13  “Media: The business of ethics, the ethics of business”, SEENPM 2005, www.seenpm.org 

 7



MEDIA MONITORING AGENCY – FreeEx Program 

Separation between the editorial and commercial departments 

Many media outlets, especially local ones, maintain an indistinct separation between 
the editorial and the commercial departments.  
Adevarul did not practice a clear separation between the editorial and 
commercial departments, journalists acting as salesmen. CT Popescu who is also 
the President of the Romanian Press Club has publicly declared that this practice is 
acceptable taking into account Romania’s economic context.  

Hidden advertising 

Many media outlets continue to publish hidden advertising or advertorials. The 
web sites of national dailies Ziua and Gardianul offer information about the different 
tariffs practiced for regular advertising and for unmarked advertising (advertorials). 
The manager of both newspapers is Sorin Rosca Stanescu, one of the members of 
the Council of Honor of the Romanian Press Club (RPC). RPC has never publicly 
condemned the practice of unmarked advertising. 

Self regulation 
On September 26, RPC proposed a document to regulate the professional 
relationship between media owners, editors and journalists. RPC invited other 
media NGOs to discuss this proposal. The document confines the owner’s area of 
intervention to the setting of the editorial policy, requires owners to guarantee 
journalists’ freedom of expression and the clause of conscience, asks media 
institutions to be transparent regarding their ownership and sources of finance, etc. 
The document has not been adopted yet by the RPC or other media organizations.  
 
 

5. Legislation 

Insult and calumny 
The Penal Code still criminalizes insult and calumny. During the last years, the 
Justice Ministry proposed several new projects for a new Penal Code. All of them 
decriminalize insult, but only the one proposed by the current Justice Minister 
decriminalizes calumny as well.  

This new project decriminalizes not only insult and calumny but as well other 
Penal Code articles related to defamation of state symbols, nation, etc. Yet, there are 
small chances that the project will be passed by the Parliament as the entire political 
class shows little will to decriminalize calumny. The debates that took place in the 
Parliament on the previous projects showed that there is a strong political resistance 
against decriminalization of calumny. One good sign was that at the end on 2005, 
the Juridical Commission of the Senate accepted to decriminalize both insult and 
calumny in the media. This first positive step does not guarantee that the project will 
be passed by the Senate or that there will be no backward steps at the vote in the 
Chamber of Deputies. 

Many journalists and media institutions are harassed by being dragged into 
Courts for hundreds of trials. In practice, in case of a civil proceeding, the plaintiffs 
have to pay a percentage of the damages they claim. The penal code allows them to 
file both a penal and a civil complaint, and in this case there is no need for paying 
such a percentage. This encourages claimants to sue both under the penal and the 
civil code.  

Journalists are still getting criminal sentences for calumny. At the same time, 
when cases are judged under the civil law, it often happens that journalists or media 

 8 



PRESS FREEDOM IN ROMANIA 
2005 annual raport 

institutions have to pay huge amounts to plaintiffs as civil or moral damages. These 
are strong instruments of pressure used against the media and with a high potential 
to generate self-censorship. 

Between 2002 and 2004, 78 journalists got definitive criminal convictions for 
calumny and insult, according to a statistic provided by the Ministry of Justice. 

Freedom of information law 
The freedom of information law, which grants access to public information, was 
adopted in 2001 but there is a lot to be done before authorities understand its spirit 
and enforce it according to its provisions. There are still cases when authorities 
refuse to grant access to public information or when authorities suspend journalists’ 
accreditations in complete disregard of the law.   
Nongovernmental organization Pro Democracy conducted a research in the county of 
Brasov asking 38 public institutions for public information for a period of four 
months. The report concluded that “four years after its passing, the law is as ignored 
and unknown as it was when being voted.” 
The National Roads Company, under the subordination of the Ministry of 
Transportation, classified all public procurement contracts signed in 2005 by the 
institution, invoking a clause of confidentiality. The Prime Minister publicly 
condemned such practices, declaring that “contracts of public procurement should be 
transparent”.  

 Law of public broadcasting 

One of the main issues in 2005 has been the law of public broadcasting. It has 
been a consensus that the current law should be amended in order to provide more 
independence for the public radio and television, to hold the two institutions more 
accountable to the public and to better define their mandate. During the last years, 
public radio and television were widely accused of obedience to the former 
government. Several media organizations repeatedly asked for the resignation of the 
Boards of Management. After the elections, media NGOs maintained the same 
position, but considered that the main priority was the modification of legislation 
before the appointment of new Boards.  

Therefore, media organizations, journalists and management representatives 
of the public radio and television and union members initiated a working group which 
drafted a proposal stating the principles which should be at the basis of the new law. 
The document was released at the end of February and sent to the Ministry of 
Culture, the Parliament, the National Audio-visual Council and to the media. 
Unfortunately, the politicians had another agenda. In June, the Parliament dismissed 
the two Boards of Management and appointed new ones under the old law. President 
Basescu and the Democratic Party protested against this measure and refused to 
appoint their representatives in the new Boards of Management.  

After the new BMs were installed several draft laws were submitted by 
different MPs, some of them with no public consultation. Most of these projects do 
not ensure enough guarantees for the independence of the two public media 
institutions. None of them has been passed so far due to the political disputes inside 
the Parliament. As in the case of the new Penal Code the political class has yet to 
show real commitment for a truly independent public broadcasting.   

Copyright Law 

The Ministry of Culture proposed a set of modifications of the Copyright Law which 
were passed by the Government in September. These modifications were passed 
without any public consultation and are strongly criticized by the media community 

 9



MEDIA MONITORING AGENCY – FreeEx Program 

for favoring excessively the interests of copyright organizations. The previous law 
limited the amount of money to be paid by radio, televisions and cable operators to 
copyright organizations to maximum 2% of their annual revenues. The new law 
completely eliminates this limitation and leaves the actors to negotiate the amount 
to be paid. Media institutions expressed fear that these new regulations leave them 
at the hand of copyright organizations which can abuse their monopolistic status and 
impose high taxes on media outlets. These taxes may rise up to 17% of the total 
annual revenue of media institutions, putting at danger the existence of many of 
these outlets, particularly the local ones. 

At the moment, the law is being debated in the Parliament it is expected to be 
voted in the spring of 2006.  

Broadcasting law 

The National Audio-visual Council (NAC) is the public institution which regulates 
the radio and TV markets. It is the warrantor of the public interest in the field of 
audio-visual communication and is the only regulatory authority in the field of audio-
visual program services in the terms of and by observing the provisions of the 
Audiovisual Law. NAC has become much more active this year, monitoring much 
closer the representation of the political actors on the radio and television, and 
involving in a diversity of issues that affect directly the broadcasting system. It has 
also opened cooperation with media organizations.  

In September 2005, liberal MP Ion Mihai Dumitrescu (who owns a private 
local television) introduced a new draft of the Audiovisual Law, without any public 
debate or consultation. The regulation of the advertising conditions for both public 
and private broadcasters in the new proposal introduced more relaxed conditions for 
advertising in the private sector and restricted the advertising for the public 
television. The law passed in October through the Chamber of Deputies by tacit 
approval procedure and received negative response from the Juridical Commission of 
the Senate. Yet, the project was passed in January 2006 by the Media Commission of 
the Senate. National Audio-visual Council, the public television and media NGOs 
protested against the nontransparent way in which the new draft law was passed. 

Labor rights 
Employers often force journalists to accept humiliating working and professional 
conditions. Many journalists work without labor contracts while their salaries are 
sometimes lower than the national average salary. The lack of strong unions leaves 
the journalists alone in front of media owners and editors, with no instruments to 
protect their basic labor and professional rights. Although the managements do 
not practice an open policy against unions, there are reports that such initiatives are 
discouraged by the owners and initiators risk to be fired.  
At the same time, journalists refrain from suing media institutions which abusively 
dismiss them, although more and more journalists are winning in Courts such kind of 
lawsuits against their employers. Valentin Boeru, news producer at National TV was 
fired by the TV station on May 25 2004 on the basis of a ‘restructuring’ decision of 
his job. Boeru disputed the decision, proving that his position had not been 
restructured and won the trial at the end of 2005, when the Bucharest Tribunal 
decided that the journalist was illegally fired by National TV. The Tribunal summoned 
National TV to rehire the journalist and to pay all his salaries from May 2004 to the 
present day. 
 
 
 

 10 



PRESS FREEDOM IN ROMANIA 
2005 annual raport 

CHAPTER II.  CASUISTRY 

 

1. Press Freedom and Free Speech violations  

 
 
January, Bucharest; Radu Timofte, head of SRI (the Romanian Intelligence Service) 
declared that two Romanian journalists are spies working for foreign secret services 
and they represent a danger for the national security. He mentioned that the two 
journalists are working for foreign publications and their phones are being tapped. 
Romanian media organizations and Reporters without Borders asked SRI to make 
public the names of the two journalists, but their request was denied. Few days 
earlier, a newspaper published a document proving that the Ministry of Internal 
Affairs had requested in 2003 an approval from the Anticorruption Prosecution (PNA) 
to listen the phone calls of two news agencies (Mediafax and AM Press). PNA denied 
the request. 
 
February, Baia Mare; Local journalist Ioan Romeo Rosiianu made several TV 
reportages at local TV station Canal 7+ investigating the way in which public money 
were spent by the Baia Mare City Hall. Soon after this, the TV station signed a 
contract with the City Hall for about 1000$/month for hosting a TV show to inform 
the citizens about the activities of the local administration. The show replaced the 
show of Rosiianu. On the 8th and 11th of February, the journalist made a request 
under the Freedom of Information law to the City Hall asking information about some 
land transactions made by the City Hall and other issues related to public funds 
expenditure. 
On February 13, Rosiianu was invited to speak about these requests at another local 
cable television, Club TV. The owner of TV Canal 7+ asked Rosiianu not to participate 
in that show threatening to fire him. He also blackmailed Club TV not to air the show 
threatening that he would stop the airing of the show. TV Canal 7+ is the cable 
distributor in the region. Club TV decided not to air the show. 
On February 14, IR Rosiianu was fired by TV Canal 7+ and later he sued the channel 
for abusive dismissal. He won the case with a definitive sentence and received 500 
million lei (15,000 euros) as financial damages, 100 million lei as moral damages and 
8.2 million lei for trial costs.  
On March the 3rd, the National Audio-visual Council (NAC), the regulating body in the 
broadcasting sector, considered this as “a case susceptible of censorship” in a 
response to an address sent by Rosiianu. NAC also asked all TV stations to end this 
sort of sponsorship contracts with public authorities. 
The journalist sued Mayor Cristian Anghel, too, for not providing the information he 
requested under the Freedom of Information law. He won the trial, but the mayor 
continued to refuse to offer the information. Failing to make public the information, 
Mayor Cristian Anghel was placed under criminal investigation by the Public 
Prosecutors for abuse in performing a public duty on January 13, 2006. 
On January 26 2006, IR Rosiianu won another case against the mayor and the TV 
Canal7+. He accused them of censorship and challenged the advertising contract 
between the City Hall and the TV station. The Court compelled the Mayor and the 
broadcaster to pay Rosiianu 500 million lei as moral damages and 10 million lei as 
trial costs. 
 

 11



MEDIA MONITORING AGENCY – FreeEx Program 

February 21st, Bucharest; Steaua Football Club banned the access of three 
publications belonging to the Ringier group (Pro Sport, Evenimentul Zilei, Libertatea) 
to all official activities of the club for ”groundless attacks against the team”. 
 
On the 1st of August, the club undertook a similar measure against Gazeta 
Sporturilor, Evenimentul Zilei and Pro Sport, withdrawing their accreditations for all 
the 2005-2006 competition seasons “to protect the club’s image (…) taking into 
account the disparaging comments made against the club in the pages of the three 
newspapers.” 
 
May, Bucharest; Andreea Pora and Sabina Fati, journalists at national business daily 
Averea resigned to protest against the censorship imposed by the management of 
the newspaper, which banned an article that criticized the excessive presence of two 
other journalists on radio and TV talk shows. One of these journalists is Cristian 
Tudor Popescu, Director of national daily Gandul and the President of the Romanian 
Press Club. The person who banned the article is Sorin Rosca Stanescu, Director of 
national daily Ziua and at the same time General Director of Fulcrum, a company 
which is responsible for the management of three national dailies (Ziua, Averea and 
Gardianul). He motivated his decision invoking a non-aggression pact between the 
members of the Romanian Press Club.  SR Stanescu is also a member of the RPC’s 
Council of Honor. 
  
September 9, Focsani; Jan Vraciu, senator of the Democratic Party (PD - ruling 
party), declared during a press conference that: “(…) Monitorul de Vrancea 
newspaper has been tolerated too much, and there is a limit which cannot be 
crossed. (…) So, this is not about democracy or press freedom, it is about a swamp 
which we have to wipe out.” His declaration was in response to articles published by 
Monitorul de Vrancea showing that members or supporters of the two ruling parties 
(the Democratic Party PD and the National Liberal Party PNL) were granted the 
biggest public contracts in the region for renovating the schools affected by the 
summer floods.  
 
Anti corruption prosecutors who investigate the case of the PSD Permanent 
Delegation records14 questioned in early November 2005 Florin Hozoc, the person 
believed to have made the records public. Hozoc, who is the Director of Romnet 
news agency declared that he told prosecutors he had access to evidence which 
prove the authenticity of the records, but that he does not have the original 
recordings of the meetings. Hozoc claimed that prosecutors suggested him to reveal 
the names of his sources under the threat he would be accused of favoring the 
criminals. Hozoc refused to do so. The PSD records were made public in the national 
media in November 2004, few weeks before the general elections. They contained 
compromising declarations of PSD leaders regarding the control of media, the 
influence of Justice, etc. Some PSD leaders confirmed the authenticity of the records.   
 
Dumitru Stavarache, Mayor of Bacau and member of the Liberal Party has made local 
journalists regret former PSD mayor Dumitru Sechelariu, well known for the 
pressures he exerted against local media during his mandate until 2004. Journalists 
from Ziarul de Bacau and Desteptarea have been harassed by the mayor, who sues 
them constantly for the articles they publish about the activities of the local 
administration. The City Hall also hinders the media in getting any kind of 
information concerning the activities of the administration. For each question the City 

                                                 
14 2004 Press Freedom Report, Media Monitoring Agency, www.mma.ro; 

 12 



PRESS FREEDOM IN ROMANIA 
2005 annual raport 

Hall asks journalists to write separate requests under the Freedom of Information 
law.  
Ziarul de Bacau also mentions pressures exerted by the mayor, using public 
authorities to intimidate the newspaper. 
 
The Anti-corruption Prosecution of Tg. Mures has monitored the phone calls of 46 
journalists, newspapers and lawyers between 24.04.2003 - 25.05.2004, according to 
documents from the criminal file of Andreea Ciuca, a judge from Tg Mures 
investigated for bribe by the Anti-corruption Prosecution. The monitoring consisted in 
obtaining the lists of the telephone calls dialed and received by a number of persons, 
including journalists. Ciuca made these documents public in a press conference held 
on early February in Tg. Mures.  Local journalists accused the prosecutors of tapping 
their phones, although there is no direct evidence in this sense. The Prosecution 
replied that they asked the phone companies to issue the lists of phone calls in order 
to prove that Ciuca stole secret documents from the server of the Mures Appeal 
Court, as “there are clues that data from the servers of the Courts were sent towards 
these phone numbers”. It also mentioned that no phones were tapped.  
 

2. Attacks and threats against journalists 

 
 
The number of direct and brutal attacks against journalists has diminished 
compared to the previous years. Public authorities or politicians are still responsible 
for many cases of harassment. One case involved a serious aggression.  
 
February 3, 2005; Bontida; Vasile Bodocan, Mayor of Bontida attacked Ciprian Stan, 
journalist at Alfa TV Cluj while the latter was trying to make an interview inside the 
City Hall. The mayor hit the journalist and damaged the microphone and the 
equipment.  
 
February 2, Bucharest; Stefan Marin, photo reporter at national daily Curentul was 
attacked inside his car which had the logo of the newspaper printed on the door. The 
journalist was documenting a case about businessman S.O. Vantu and he parked in 
front of the businessman’s house. The aggressor who was identified as being a 
bodyguard of S.O. Vantu took the journalist’s camera and left with it. He returned it 
after one minute without its memory card. Later on, the bodyguard gave the reporter 
another memory card identical to the original. According to his declaration, S.O. 
Vantu admitted having taken the journalist’s card and having handed it to the 
Romanian Press Club (RPC) to show he had nothing to hide from the media. RPC 
handed the card to the police which returned it to the journalist.  
 
July 21, Sighisoara; During a meeting of the Local Council, Ioan Dorin Danesan, the 
Mayor of Sighisoara attacked Cristian Teodorescu, a journalist at local weekly 
Punctul, when the journalist attempted to take a photo of him. The mayor grabbed 
the camera from the journalist’s hands and refused to return it. Only after the 
journalist filed a complaint to the Police did the mayor return the camera. 
 
August 3, Braila; Dan Munteanu, photo-reporter at daily Monitorul de Braila was 
brutally attacked while attempting to take pictures and document a story about a 
man who was found dead at Pietroiu Farm. The aggressor is Vasile Simion, who 
claimed that the journalist was trespassing his property. He hit the journalist with 
the fists and tried to destroy his camera. He threatened the journalist and instigated 

 13



MEDIA MONITORING AGENCY – FreeEx Program 

other persons to attack him. The whole incident took place under the eyes of a 
policeman who did not intervene until the journalist asked him to do so.   
 
November 25, Bucharest; The worst case of aggression took place. A cameraman 
from the public television was beaten by fans of Rapid football club on Baneasa 
Airport when the football team returned from Ukraine after a football match. Minutes 
before, the fans were involved in an incident with officials from the club.  
 
The cameraman was severely beaten when he asked the supporters to return his 
microphone, which was taken away by the fans before. Cameramen from other TV 
stations were also threatened and prevented from filming the incident. A policeman 
was present at the scene of the incident but did not intervene. The cameraman was 
taken to the hospital where he received medical treatment and was diagnosed with 
severe scull and nose injuries. 
The cameraman refused to reveal his identity for fear of reprisals from the 
supporters.  
 
The aggressors were later identified and police pressed charges against them. The 
management of Rapid decided to ban their access to the stadium for an indefinite 
period of time.  
 
The number of threats identified by MMA is also significantly lower comparing to 
previous years.  
 
June, Botosani; Several journalists working for Curierul de Botosani were threatened 
by local members of the PRM party (The Greater Romania Party). Valentin Guraliuc, 
PRM representative in the Local Council approached the mother of Dan Sociu, telling 
her that 'something bad' would happen to her son if he does not stop writing about 
him. 
Previously, Dociu published several materials in which he accused Guraliuc of 
belonging to former communist political police – Securitate.  
A second journalist, Lucian Alecsa, had a phone call from a man claiming to be a 
secretary of PRM and was told that if he continued to write columns for the 
publication, 'something bad' could happen to him on his long drives to the news 
room in Botosani (the journalist lives in the nearby town of Saveni).   
 
June, Braila; Journalist Narcis Voica from local daily Obiectiv – Vocea Brailei was 
followed, harassed and threatened by local mafia after writing about a crime 
committed on the 10th of June by a group of gangsters. On June 16, a car waited for 
half an hour in front of the newspaper’s offices. The journalists called the police. 
On June 21st, the journalist went to document an incident which took place between 
two gangs. When he arrived at the scene, members of a gang started threatening 
him under the eyes of passive policemen. The journalist published an article about 
this incident and accused the policeman of complicity with the gangsters. The 
policeman and the leader of the gang then sued the journalist for calumny. One odd 
thing is that the two persons went together to file their complaints and that the 
registration numbers of the complaints are consecutive. 
 
September 1, Bucharest; Aurel Pana, general director of Apele Romane (National 
Water Company), threatened national daily Cotidianul after it published an 
investigation about how a luxury residential area was included by Apele Romane on 
the list of areas which need investment for flood protection, although the area was 
never flooded. He called Antoaneta Etves, the author of the investigation and said: “I 

 14 



PRESS FREEDOM IN ROMANIA 
2005 annual raport 

will set you on fire! I am running for a position in the party (Democratic Party) and 
you are damaging my image! I will take care that you never publish again“. He also 
threatened to cancel the advertising contract Apele Romane had with the newspaper: 
“You are my slaves as long as I pay you advertising! I got my eyes on you!” After 
several media organizations protested, Aurel Pana presented public excuses to 
journalists from Cotidianul. 

3. Acces to information 

3. Denial of Access to Public Information 
 
 
In 2005 there was a significant number of cases which involve denial of access to 
public information.  
 
February 28, Tirgu Mures; Tg Mures Appeal Court withdrew the accreditation of 
Adrian Giurgea, local correspondent of the newspaper due to “the way the journalist 
reported the activities of the Tg Mures Court”. This decision was illegal, violating the 
provisions of the law of access to public information 544/2001 which states that the 
journalists’ accreditations to public institutions cannot be suspended for the content 
of their articles. Following protests from several organizations, the Court 
reconsidered its decision. 
 
July 28, Bucharest; CNSAS (the National College for Studying the Political Police - 
Securitate - Archives) withdrew the accreditation of Mirela Corlatan, journalist at 
national daily Cotidianul, after she published an article in which she criticized the 
institution. CNSAS used an article from its internal regulation which said that “CNSAS 
can withdraw the accreditation of those researchers who use the information for any 
other reasons except the scientific ones”. Yet, when Mirela Corlatan got the 
accreditation she announced the institution that she will publish the information in 
the media. 
At the same time, CNSAS refused to provide the information requested by Mirela 
Corlatan on the basis of the freedom of information law 544/2001. The journalist 
demanded CNSAS to provide information about a trip of its members to the Black 
Sea to inaugurate a photo exhibition – list of the delegation, places of 
accommodation, the budget of the exhibition and other costs and expenditures. The 
members of the College and their families were accommodated at the most 
expensive 5 stars hotel in a Black Sea resort. CNSAS claims the requested 
information made exception for the law provisions, because “it contained personal 
data of the participants and their publication might violate the principles of loyal 
competition”. 
 
August 27, Ploiesti; Emil Calota, mayor of Ploiesti, withdrew the accreditation of 
Alexandru Stefan, journalist at Informatia Prahovei. During a press conference held 
by Ploiesti City Hall to present the results of an opinion poll, the journalist expressed 
his dissatisfaction with the answers he received to his questions and insisted to get a 
clear answer from the sociologist who was presenting the results of an opinion poll 
together with the mayor. Next day, the mayor announced that he cancelled the 
accreditation of the journalist claiming that he ‘disturbed the activity of the 
institution’. The decision violates the law on access to public information.  
 
September, Timisoara; Malin Bot, local corespondent of Evenimentul Zilei daily, 
made a request  under the Freedom of Information Law, asking Timisoara Public 
Prosecution to provide him with information regarding the names, the positions and 

 15



MEDIA MONITORING AGENCY – FreeEx Program 

the activities of the prosecutors, their salaries, the number of files investigated by 
each of the prosecutors in 2004 and 2005 and the outcomes of these investigations. 
The journalist made this request after receiving information from the guards of the 
Prosecution that many prosecutors did not respect their working schedules during 
the summer. As the answer was incomplete and came after the legal term, Malin Bot 
sued the Public Prosecution. The Tribunal of Timisoara rejected the action brought by 
the journalist and condemned him to pay 11 million lei (300 euros) for trial costs. 
Malin Bot appealed the decision and the trial is still pending. 
 
Nongovernmental organization Pro Democracy conducted a research in the county of 
Brasov asking 38 public institutions for public information for a period of four 
months. The report concluded that “four years after its approval, the law is as 
ignored and unknown as it was when being voted.”  
 
The National Roads Company classified all public procurement contracts signed in 
2005 by the institution, invoking a clause of confidentiality. The Prime Minister 
publicly condemned such practices, declaring that “contracts of public procurement 
should be transparent”.  

 

4. Lawsuits 
 
 
Ioan T. Morar, journalist at weekly satirical magazine Academia Catavencu, was 
sentenced in December 2005 by the Bucharest Tribunal to pay a criminal fine of 250 
euros for calumny. Besides that, he had to pay together with the newspaper 10,000 
USD as moral damages, plus 30,000 USD as trial costs.  

He was sued in April 2004 by Victor Gaetan, an American citizen of Romanian 
origins, emigrated before 1989. Morar published several materials in which he 
accused Gaetan of being a member of former Securitate (the communist political 
police) and that he was behind Lia Roberts, a runner for the Romanian presidential 
elections in 2004. Gaetan lost the first trial, but won the appeal. 

The journalist’s lawyers declared they will appeal the decision at the European 
Court of Human Rights on grounds of lack of proportionality.  
 

5. Journalists kidnapped in Irak 
 
 
On March 28, three Romanian journalists together with their Iraqi guide were 
kidnapped in front of their hotel in Bagdad. The three journalists were: Marie Jeanne 
Ion (Prima TV), Sorin Miscoci (Prima TV) and Ovidiu Ohanesian (Romania Libera). 
Their guide was Muhamed Munaf.  

In the beginning, the kidnappers did not formulate any political demands. The 
journalists were kidnapped with their guide, Mohamed Munaf, five days after arriving 
in Iraq. On the evening of March 30, two days after their abduction, the Qatar-based 
satellite TV news station Al-Jazeera broadcasted a very short video showing the 
three journalists alive. 

A second, poor-quality video of the four hostages was aired by Al-Jazeera on 
April 22nd. It showed the journalists handcuffed, haggard, barefoot, and with guns 
pointed at their heads. Their abductors, who called themselves "The Brigade of 
Mouadh Ibn Jabal," threatened to kill them if the Romanian government did not 

 16 



PRESS FREEDOM IN ROMANIA 
2005 annual raport 

withdraw its troops from Iraq. On May 22nd, after 55 days of captivity, the three 
journalists and their guide were set free.  

Omar Hayssam, a Syrian businessman living in Romania, was arrested and 
indicted for financing and planning terrorist activities, being accused of planning the 
kidnapping.   
The Bucharest Prosecutor's Office said in a press release on May 27 that the 
kidnapping as well as the threats made by the group which held the journalists and 
their Iraqi guide, were designed to create strong emotion amongst the Romanian 
public opinion, that would focus attention on businessman Omar Hayssam. "He 
hoped to thus escape conviction in several cases in which he was accused of 
organized crime and numerous financial offences" said the Prosecutor's Office. Their 
accusations were based on the testimonies of nine people arrested and questioned in 
Baghdad, "who were directly involved in this hostage-taking". 
Mohamed Munaf and Omar Hayssam are both subject of an arrest warrant for 
"terrorism" issued by the Bucharest Appeal Court, placing them in custody for a 
period of 29 days. This warrant was issued in the absence of Munaf. He was released 
on May 22 at the same time with the Romanian hostages, but is being held in Iraq by 
US forces.  
Omar Hayssam had close relations with Prima TV, Romania Libera and with one of 
the journalists. He was a close business partner of the Social Democratic Party (PSD) 
Senator Ion Vasile, the father of Marie Jeanne Ion. There are suspicions that 
Hayssam financed the trip of the journalists. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 17



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
© Media Monitoring Agency – Academia Catavencu 
 
This project was funded, in part, through a U.S. Embassy grant. The opinions, 
findings and conclusions or recommendations expressed herein are those of the 
Author(s) and do not necessarily reflect those of the Department of State 
 
 

Media Monitoring Agency – Academia Caţavencu 
Member of the Reporters without Borders Network 

 
Address: 98 Calea Plevnei Str., Bl. 10C 

Bucharest-1, ROMANIA 
PO Box: C.P. 2 O.P. 67, Bucharest 
Phone/Fax: +4(021) 313.40.47 

E-mail: office@mma.ro 
http:// www.mma.ro; www.freeex.ro 


	Coperta raport FreeEx 2005 eng.pdf
	Raport FreeEx 2005 eng.pdf
	 
	 
	CHAPTER I.  General framework 
	 
	1. General Overview 
	Local politicians 
	State advertising 
	Financial debts to the state 
	Public broadcasting 
	Pressures exerted by advertisers 

	3. Media Concentration vs. Media Independence 
	Influential businessmen taking over media institutions 
	Media a battlefield for for businessmen 
	Transparency of media ownership and of media sources of revenue 

	4. Ethics 
	 Corruption and blackmail in the media 
	Separation between the editorial and commercial departments 
	Hidden advertising 
	Self regulation 

	5. Legislation 
	Insult and calumny 
	Freedom of information law 
	 Law of public broadcasting 
	Copyright Law 
	Broadcasting law 
	Labor rights 

	CHAPTER II.  CASUISTRY 
	1. Press Freedom and Free Speech violations  
	2. Attacks and threats against journalists 
	3. Acces to information 
	4. Lawsuits 
	5. Journalists kidnapped in Irak 






